bip logo facebook logo

WARSZTATY MYŚLĄCEJ KLASY

W sobotę 5 października, w naszym Ośrodku, odbyły się warsztaty dla nauczycieli matematyki,
poświęcone metodzie Myślącej Klasy. Metoda ta, to zestaw zmian w sposobie prowadzenia lekcji,
które mogą w rewolucyjny sposób zmienić klasową rzeczywistość i pobudzić aktywność i kreatywność
uczniów. Opiera się na prostym założeniu: dzieciom w klasie nie chce się myśleć, więc w większości
tego nie robią. Pani Katarzyna Rylska – trenerka Szkoły Edukacji, przeszkolona przez prof. Petera
Liljedahla, przeprowadziła warsztaty z liczną grupą nauczycieli matematyki obecnych na szkoleniu.
W trakcie zajęć nauczyciele mieli okazję zapoznać się z innowacyjnymi metodami pracy, które
sprzyjają aktywizacji uczniów podczas lekcji matematyki. Głównymi elementami Myślącej Klasy jest
praca w grupach przy tablicach, unikanie rutynowych zadań oraz stawianie uczniów w roli osób
odpowiedzialnych za proces nauki. Uczestnicy warsztatów przećwiczyli różne techniki wspierające
uczniów w wypracowywaniu własnych rozwiązań i sposobów myślenia.
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA METODY MYŚLĄCEJ KLASY:
 Zaczynaj lekcje od dobrych zadań problemowych – czyli takich, które wymagają realnego
myślenia, a nie wykorzystywania już znanych wzorów; takich, w których uczeń sam będzie
chciał myśleć i w których poziom trudności będzie stopniowany. Pamiętaj, że znacznie
większą uwagę uczniowie poświęcają poleceniom ustnym, niż pisanym.
 Twórz grupy w widocznie losowy sposób i często zmieniaj ich skład – ale tak, by uczniowie
naprawdę mieli poczucie, że o składzie zespołu decyduje ślepy traf. W przeciwnym wypadku
młodzież będzie od razu przyjmować rolę, którą (naprawdę lub w ich przekonaniu) im
narzucamy. Peter wykorzystuje w tym celu np. karty do gry.
 Do pracy daj grupom pionowe, najlepiej zmazywalne tablice, przy których trzeba stać,  i tylko
jeden pisak. Dzięki temu uczniowie będą bardziej skoncentrowani, będą pracować wspólnie,
nie będą się bać popełniania błędów (bo w każdej chwili notatki można zmazać) i wszyscy
będą mieli jednakowy dostęp do notatek (w odróżnieniu np. od plakatów tworzonych na
stole – zawsze ktoś będzie je widział do góry nogami, co sprzyja utracie koncentracji).
Sobotnie spotkanie było świetną okazją do wymiany doświadczeń oraz zainspirowania się nowymi,
dynamicznymi metodami nauczania.

Comments are closed.