bip logo facebook logo

WARSZTATY MYŚLĄCEJ KLASY

W sobotę 5 października, w naszym Ośrodku, odbyły się warsztaty dla nauczycieli matematyki,
poświęcone metodzie Myślącej Klasy. Metoda ta, to zestaw zmian w sposobie prowadzenia lekcji,
które mogą w rewolucyjny sposób zmienić klasową rzeczywistość i pobudzić aktywność i kreatywność
uczniów. Opiera się na prostym założeniu: dzieciom w klasie nie chce się myśleć, więc w większości
tego nie robią. Pani Katarzyna Rylska – trenerka Szkoły Edukacji, przeszkolona przez prof. Petera
Liljedahla, przeprowadziła warsztaty z liczną grupą nauczycieli matematyki obecnych na szkoleniu.
W trakcie zajęć nauczyciele mieli okazję zapoznać się z innowacyjnymi metodami pracy, które
sprzyjają aktywizacji uczniów podczas lekcji matematyki. Głównymi elementami Myślącej Klasy jest
praca w grupach przy tablicach, unikanie rutynowych zadań oraz stawianie uczniów w roli osób
odpowiedzialnych za proces nauki. Uczestnicy warsztatów przećwiczyli różne techniki wspierające
uczniów w wypracowywaniu własnych rozwiązań i sposobów myślenia.
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA METODY MYŚLĄCEJ KLASY:
 Zaczynaj lekcje od dobrych zadań problemowych – czyli takich, które wymagają realnego
myślenia, a nie wykorzystywania już znanych wzorów; takich, w których uczeń sam będzie
chciał myśleć i w których poziom trudności będzie stopniowany. Pamiętaj, że znacznie
większą uwagę uczniowie poświęcają poleceniom ustnym, niż pisanym.
 Twórz grupy w widocznie losowy sposób i często zmieniaj ich skład – ale tak, by uczniowie
naprawdę mieli poczucie, że o składzie zespołu decyduje ślepy traf. W przeciwnym wypadku
młodzież będzie od razu przyjmować rolę, którą (naprawdę lub w ich przekonaniu) im
narzucamy. Peter wykorzystuje w tym celu np. karty do gry.
 Do pracy daj grupom pionowe, najlepiej zmazywalne tablice, przy których trzeba stać,  i tylko
jeden pisak. Dzięki temu uczniowie będą bardziej skoncentrowani, będą pracować wspólnie,
nie będą się bać popełniania błędów (bo w każdej chwili notatki można zmazać) i wszyscy
będą mieli jednakowy dostęp do notatek (w odróżnieniu np. od plakatów tworzonych na
stole – zawsze ktoś będzie je widział do góry nogami, co sprzyja utracie koncentracji).
Sobotnie spotkanie było świetną okazją do wymiany doświadczeń oraz zainspirowania się nowymi,
dynamicznymi metodami nauczania.

Comments are closed.
Szkolenia

Obecny miesiąc