W dniach 29 i 30 listopada w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbyło się XIII Forum KMO, którego hasłem przewodnim było stwierdzenie B(ł)ądźmy razem! Podczas forum wszyscy uczestniczy pochylali się nad rolą błędów w edukacji oraz nauce. Forum zgromadziło około 300 uczestników z różnych zakątków świata, w tym z Polski, Ukrainy, Gruzji, Armenii, Rumunii, Etiopii, Kuby, Izraela i Kenii. Ta różnorodność uczestników była świetną okazją do wymiany doświadczeń i refleksji nad procesem uczenia się, gdzie błąd nie jest traktowany jako porażka, lecz jako krok w procesie odkrywania i rozwoju.
Wiele uwagi poświęcono koncepcji produktywnej porażki opracowanej przez profesora Manu Kapura, która pokazuje, jak błędy mogą być cennym narzędziem w rozwoju kreatywności, wytrwałości i głębszego zrozumienia omawianych zagadnień. Błąd staje się w tym przypadku nie przeszkodą, lecz częścią procesu uczenia się, który prowadzi do sukcesu. To podejście doskonale oddaje atmosferę forum, gdzie błąd nie jest końcem drogi, ale jej istotnym etapem.
W trakcie Forum uczestniczyłam w warsztatach, które ukazały różne aspekty wykorzystania błędów w edukacji. Zajęcia prowadzone przez Patryka Zakrzewskiego z Stowarzyszenia Demagog pozwoliły zrozumieć mechanizmy błędów poznawczych i ich wpływ na naszą percepcję, zwłaszcza w kontekście dezinformacji. Z kolei warsztaty z dr Grzelakowską i dr Jędrzejewską otworzyły nowe perspektywy na temat popularnych eksperymentów chemicznych, wskazując na pułapki, które mogą prowadzić do błędnych wniosków. Jednym z najciekawszych momentów Forum były warsztaty prowadzone przez Janusza Loskę, założyciela programu KMO, pod tytułem Błądzę, więc się uczę. Zajęcia te doskonale ukazały, jak w ramach programu KMO błądzenie jest częścią procesu eksperymentowania i odkrywania. Błąd staje się katalizatorem innowacyjnych wyników i kreatywności. To podejście doskonale wpisuje się w idee Forum, które zachęca do postrzegania błędu nie jako porażki, lecz jako kluczowego etapu w nauce. Dodatkowo, warsztaty z Krystianem Karczem na temat filozofii dla dzieci były niezwykle inspirujące. Pokazały, jak poprzez zadawanie pytań i krytyczną analizę błędów, uczniowie mogą dojść do głębszego zrozumienia tematów, eliminując fałszywe przekonania i docierając do prawdziwych wniosków. W ramach Forum uczestnicy mogli wziąć udział w warsztatach dotyczących percepcji błędów, które szczególnie przykuły moją uwagę. Zajęcia o złudzeniach optycznych, które prowadziły Szymon Filipowicz i Marta Iglewska z Centrum Nauki Kopernik traktowały o tym, czy złudzenie optyczne to tylko błędna interpretacja obrazu przez nasz mózg, czy może raczej wrażenie estetyczne, które może skłonić odbiorcę do głębszego zrozumienia błędu, który zachodzi w procesie percepcji. Warsztaty te, opartena twórczym tworzeniu obiektów z odpadów, które wykorzystywały zmysły i błędy percepcyjne, były świetnym przykładem na to, jak błąd może stać się źródłem nauki i twórczości.
Na Forum ogłoszono laureatów konkursu Mistrzowie KMO. Wśród wyróżnionych znalazła się pani metodyk z biologi pracująca w Powiatowym Centrum Edukacji w Brzesku, która za swoją doskonałą pracę eksperymentalną z uczniami zdobyła uznanie.
Forum pokazało, że błędy są nieodłącznym elementem procesu uczenia się, a ich właściwe wykorzystanie może prowadzić do twórczości, innowacji i sukcesu. Błąd jest nie przeszkodą, ale krokiem w stronę lepszego zrozumienia świata.