W Powiatowym Centrum Edukacji w Brzesku odbyło się szkolenie dla nauczycieli oraz warsztaty dla uczniów pod hasłem Tajemnice szkieletu zwierząt. Wydarzenie zostało zorganizowane w ramach współpracy Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie z Powiatowym Centrum Edukacji i stanowiło wyjątkową okazję do zgłębiania tajników anatomii zwierząt oraz rozwijania wiedzy i umiejętności praktycznych uczniów i nauczycieli.
Prelegentkami były ekspertki z Wydziału Hodowli i Biologii Zwierząt Uniwersytetu Rolniczego im. Hugona Kołłątaja w Krakowie – dr Joanna Wojciechowska-Puchałka, dr Marta Kuchta-Gładysz oraz dr Anna Grzesiakowska-Dul. Dzięki ich zaangażowaniu uczestnicy mieli możliwość poszerzenia swojej wiedzy pod okiem specjalistów zajmujących się badaniami z zakresu anatomii i hodowli zwierząt. Warsztaty miały przede wszystkim charakter praktyczny. Uczniowie klas weterynaryjnych oraz biologiczno-chemicznych mieli niepowtarzalną okazję do rozpoznawania i analizowania kości różnych gatunków zwierząt na rzeczywistym materiale biologicznym. Dzięki dostępnym preparatom mogli z bliska przyjrzeć się strukturze szkieletów oraz porównać budowę kostną różnych organizmów. Jednym z najbardziej fascynujących elementów zajęć były preparaty, w których uwidoczniono wybarwione kości zwierząt. Zanurzone w specjalnych substancjach, pozwalały na dokładną obserwację struktur anatomicznych. Uczestnicy dowiedzieli się, że w procesie wybarwiania wykorzystuje się specjalne roztwory chemiczne, które usuwają tkanki miękkie, pozostawiając
wyłącznie kości. Dzięki temu stają się one intensywnie czerwone, co ułatwia analizę ich struktury oraz połączeń stawowych. Warsztaty bezpośrednio wpisują się w cele edukacyjne zawarte w podstawie programowej z biologii i chemii dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych. W zakresie biologii uczniowie szkół podstawowych (klasy VII-VIII) mogli poszerzyć wiedzę na temat budowy i funkcji układów narządów u zwierząt, porównać różnorodność układów kostnych różnych gatunków oraz identyfikować i klasyfikować kości kręgowców. Uczniowie szkół ponadpodstawowych mieli okazję do analizy funkcji i adaptacji szkieletu do różnych środowisk życia, poznania metod badawczych w biologii oraz zastosowania anatomii w weterynarii i medycynie. Z kolei w odniesieniu do chemii, uczniowie mogli lepiej zrozumieć właściwości związków chemicznych, reakcje prowadzące do wybarwiania kości oraz znaczenie wapnia i fosforu w
budowie szkieletu. Na poziomie ponadpodstawowym warsztaty pozwoliły na zgłębienie zagadnień związanych z chemią organiczną i biochemią, mechanizmami mineralizacji kości oraz reakcjami
chemicznymi zachodzącymi w organizmach żywych.
Udział w warsztatach przyniósł liczne korzyści zarówno uczniom, jak i nauczycielom. Uczniowie rozwijali umiejętności praktyczne, niezbędne w dalszej edukacji i przyszłej pracy zawodowej, zdobywali doświadczenie w pracy z materiałem biologicznym oraz nawiązywali kontakt z ekspertami. Nauczyciele mieli możliwość poszerzenia swojej wiedzy z zakresu anatomii zwierząt, poznania nowych metod nauczania opartych na doświadczeniach, wymiany spostrzeżeń z ekspertami i innymi pedagogami oraz wzbogacenia swojego warsztatu dydaktycznego o nowe materiały edukacyjne. Szkolenie dla nauczycieli obejmowało również prezentację najnowszych osiągnięć w zakresie metod nauczania biologii i weterynarii, a także omówienie sposobów włączania nowoczesnych technologii w proces dydaktyczny. Dzięki temu pedagodzy zyskali inspirację do tworzenia innowacyjnych lekcji i skuteczniejszego angażowania uczniów w naukę poprzez eksperymenty i pracę z materiałem biologicznym.
Dodatkowym atutem wydarzenia było zaznajomienie uczniów i nauczycieli z ofertą edukacyjną Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie oraz możliwościami zawodowymi, jakie oferuje ta uczelnia. Prelegentki omówiły kierunki studiów związane z weterynarią, hodowlą zwierząt, biotechnologią oraz bioinżynierią, wskazując, jakie kompetencje są niezbędne do pracy w tych zawodach. W kontekście zawodów przyszłości zwróciły uwagę na dynamicznie rozwijające się dziedziny, takie jak inżynieria genetyczna, diagnostyka weterynaryjna oparta na nowoczesnych technologiach, a także zrównoważona produkcja żywności, behawioralne aspekty dobrostanu zwierząt i ekologia. Uczestnicy mogli również zapoznać się z nowoczesnymi metodami diagnostycznymi i technologiami stosowanymi we współczesnej weterynarii, co może pomóc w wyborze przyszłej ścieżki kariery.
Spotkanie to było doskonałym przykładem na to, jak istotne są zajęcia praktyczne w edukacji biologicznej i weterynaryjnej. Możliwość bezpośredniego obcowania z materiałem biologicznym pozwala uczniom lepiej zrozumieć teorię oraz przygotować się do przyszłej pracy.