bip logo facebook logo

STEAMowa edukacja przyszłości – jak technologia zmienia szkołę

9 grudnia 2024 r. odbyła się trzecia edycja wydarzenia „STEAMowe śniadanie” zorganizowanego przez Akademię Górniczo-Hutniczą, Dell Technologies, Google for Education, ProDatę oraz Sekcję Informatyki Szkolnej Polskiego Towarzystwa Informatycznego, w którym brali udział metodycy z Powiatowego Centrum Edukacji w Brzesku. Wydarzenie zgromadziło licznych nauczycieli, dyrektorów szkół oraz ekspertów, koncentrując się na cyfrowej transformacji edukacji i integracji technologii z procesem nauczania.

Podczas konferencji podkreślono, że za 20 lat edukacja oparta na modelu STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka i matematyka) stanie się podstawą kształcenia. Taki model przygotowuje uczniów do roli innowatorów, zdolnych do kreatywnego rozwiązywania problemów, pracy zespołowej oraz rozwijania kluczowych kompetencji przyszłości.
Szczególną uwagę poświęcono narzędziom Google for Education, które rewolucjonizują współczesną edukację. Wystąpienie zatytułowane „Cyfrowy uczeń” ukazało, jak platforma ta wspiera rozwój wiedzy, kreatywności oraz współpracy uczniów, przygotowując ich do wyzwań przyszłości. Prelegenci przedstawili konkretne przykłady zastosowań, podkreślając personalizację nauki, indywidualizację procesu edukacyjnego oraz budowanie kompetencji cyfrowych. Kolejnym punktem programu było omówienie programu EDU 360 oraz inicjatywy firmy Intel „Skills for Innovation”. Zaprezentowano także nowoczesne urządzenia Dell Technologies z systemem Chrome OS, które wspierają bezpieczne środowisko nauki oraz rozwój umiejętności związanych ze sztuczną inteligencją. Prelegenci pokazali, w jaki sposób technologie te mogą wspomagać nowoczesne metody dydaktyczne i przygotowywać młodych ludzi do pracy w cyfrowym świecie. Konferencja skupiła się również na interdyscyplinarnym modelu nauczania STEAM, który łączy naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę. Uczestnicy mieli okazję poznać praktyczne aspekty tworzenia nowoczesnych pracowni STEAM z wykorzystaniem robotyki, monitorów dotykowych i specjalistycznego oprogramowania.

Zwrócono uwagę na kreatywność i innowacyjne myślenie w edukacji. W ramach wydarzenia zaprezentowano możliwości platformy Canva w tworzeniu atrakcyjnych materiałów edukacyjnych, takich jak grafiki, prezentacje i plakaty. Omówiono, jak narzędzie to może angażować uczniów oraz wspierać nauczycieli w codziennej pracy, a także jak uzyskać darmowy dostęp do Canvy poprzez Zintegrowaną Platformę Edukacyjną. Jednym z głównych tematów były praktyczne zastosowania sztucznej inteligencji (AI) w edukacji.
Uczestnicy dowiedzieli się, jak AI wspiera:
● Spersonalizowane nauczanie, które polega na dostosowaniu treści edukacyjnych do indywidualnych potrzeb i tempa pracy ucznia.
● Indywidualizacja procesu nauczania, wspierająca nauczyciela w planowaniu ścieżek rozwoju dla uczniów o zróżnicowanych talentach i umiejętnościach.

● Dostosowanie wymagań edukacyjnych, umożliwiające tworzenie materiałów edukacyjnych odpowiadających potrzebom uczniów z trudnościami w nauce.
● Wsparcie w ocenianiu i monitorowaniu postępów, dzięki narzędziom ułatwiającym przygotowanie spersonalizowanych zasobów dydaktycznych oraz ocenianie.
● Asystencja ucznia i nauczyciela, zapewniająca pomoc w organizacji pracy i nauki, na przykład dzięki inteligentnym asystentom wspierającym proces nauczania.
● Rozwój kluczowych kompetencji życiowych, takich jak krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów i współpraca w cyfrowym środowisku.

Prelegenci podkreślili również korzyści wynikające z wprowadzania AI do środowiska szkolnego oraz omówili wyzwania i dobre praktyki związane z integracją tych technologii w codziennej pracy nauczycieli i dyrektorów. W nowoczesnym podejściu do edukacji rola nauczyciela ulega transformacji – staje się on facylitatorem, czyli osobą wspierającą proces uczenia się poprzez organizację
środowiska edukacyjnego, inspirowanie do odkrywania i wspieranie uczniów w rozwijaniu ich potencjału. Nauczyciel nie jest już wyłącznie źródłem wiedzy, ale przewodnikiem pomagającym uczniom samodzielnie dochodzić do wniosków i poszerzać swoje horyzonty. Współczesne pokolenie, żyjące w erze cyfrowej, nie przyswaja wiedzy w formie tradycyjnej, czyli „suchej teorii”. Dlatego słowa Konfucjusza: „Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem” nabierają szczególnego znaczenia. Nauczyciele muszą tak dobierać narzędzia edukacyjne, aby proces nauczania angażował uczniów i skłaniał ich do aktywnego działania oraz twórczego myślenia. Podczas konferencji zwrócono uwagę, że nauczyciel powinien pracować z
narzędziami, z którymi czuje się komfortowo i swobodnie. Przy wyborze dostawców technologii edukacyjnych, takich jak sprzęt czy oprogramowanie, ważne jest, aby uwzględniać nie tylko same pomoce dydaktyczne, ale również ich „obudowę”, czyli wsparcie w postaci szkoleń i materiałów edukacyjnych. Szkolenia te pomagają nauczycielom w pełni wykorzystać potencjał narzędzi i skutecznie integrować je z procesem nauczania. W jej trakcie omówiono również szereg innowacyjnych narzędzi przydatnych nauczycielom takich jak m.in.:

● ChatGPT – narzędzie wspomagające generowanie treści dydaktycznych, scenariuszy zajęć czy odpowiedzi na pytania uczniów.
● Gamma.app – platforma do tworzenia interaktywnych prezentacji i wizualizacji, które angażują uczniów w proces nauczania.
● Suno.com – aplikacja umożliwiająca tworzenie treści opartych na głosie i sztucznej inteligencji, wspierająca m.in. przygotowywanie materiałów audio.

● ChatPDF – narzędzie ułatwiające analizę dokumentów PDF, pozwalając szybko wyciągać kluczowe informacje. Remove.bg – aplikacja do szybkiego usuwania tła z obrazów, wspomagająca przygotowywanie materiałów wizualnych.
● Copilot – inteligentny asystent do kodowania i automatyzacji zadań, wspierający rozwój kompetencji technologicznych uczniów.
● Mizou – narzędzie wspierające zarządzanie projektami edukacyjnymi i organizację pracy zespołowej w klasie.
● Magic School – platforma oferująca interaktywne zajęcia i gry edukacyjne, które rozwijają kluczowe umiejętności uczniów w sposób angażujący.
Na zakończenie zaprezentowano modułowe e-podręczniki oparte na konstruktywistycznej koncepcji uczenia się. Narzędzia te wspierają nauczycieli w pracy dydaktycznej, jednocześnie budząc motywację oraz ciekawość uczniów, co pozwala na budowanie spójnej wiedzy o otaczającym świecie.
Konferencja pokazała, że współpraca między sektorem edukacyjnym a technologicznym jest kluczowa dla rozwoju nowoczesnych metod dydaktycznych, które przygotowują uczniów do wyzwań przyszłości i uczą ich, jak odnaleźć się w szybko zmieniającym się świecie. Wydarzenie stanowiło doskonałą okazję do wymiany doświadczeń, inspiracji oraz prezentacji innowacyjnych rozwiązań wspierających nowoczesną edukację w erze cyfrowej transformacji.

Comments are closed.