Dnia 16 listopada na Wydziale Biologii Uniwersytetu Warszawskiego odbyła się ogólnopolska konferencja dla nauczycieli biologii BIOSFERA edukacji, której celem było przekazanie aktualnej wiedzy biologicznej oraz przybliżenie nowości w metodach dydaktycznych. W wydarzeniu uczestniczyła również pani metodyk biologii z Powiatowego Centrum Edukacji, która aktywnie włączyła się w sesje wykładowe i warsztatowe.
Pierwsza część konferencji skupiła się na najnowszych osiągnięciach w dziedzinie biologii, a wiedzę uczestnikom przekazali wybitni specjaliści:
- dr hab. Marta Wrzosek, prof. UW – „Od ekologii do mykologii”,
- dr Aleksandra Skawina – „Czy badanie ewolucji behawioru jest możliwe? Game-changer: skamieniałe tkanki miękkie u małży”,
- dr hab. Paweł Golik – „Czego możemy dowiedzieć się z badania naszego genomu (a czego się nie dowiemy)?”,
- dr hab. Piotr Bębas, prof. UW i dr hab. Rafał Stryjek, prof. PAN – „Zima jest piękna do pewnego stopnia… Celsjusza”.
Każdy z wykładów wniósł cenne spostrzeżenia, które mogą znaleźć zastosowanie w nauczaniu biologii. Tematyka obejmowała m.in. interakcje ekologiczne, badania paleobiologiczne, wyzwania genetyki oraz adaptacje zwierząt do ekstremalnych warunków zimowych.
Druga część konferencji miała charakter praktyczny, z warsztatami, które umożliwiły uczestnikom wypróbowanie innowacyjnych metod nauczania. Pierwszy warsztat: „Błąd w dydaktyce. Jaką pozytywną rolę dydaktyczną odgrywają błędy?” – prowadzony był przez dr. Marcina M. Chrzanowskiego i dr Ewę Barbarę Ostrowską. Podczas warsztatów rozmawiano o tym, jak błędy uczniów można wykorzystać jako narzędzie nauczania. Drugi warsztat tp „Myśląca klasa biologiczna”. Podczas warsztatów dr Dagmara Chmielarz przedstawiła metodę „myślącej klasy”, polegającą na pracy w grupach przy wykorzystaniu przestrzeni klasy w niestandardowy sposób.
Konferencja była nie tylko okazją do poszerzenia wiedzy, ale również inspiracją do wdrażania nowych metod w codziennej pracy z uczniami. Szczególnie wartościowe okazały się wskazówki dotyczące rozwijania zaangażowania uczniów oraz efektywnego wykorzystania błędów w procesie nauczania. Zdobyta wiedza i doświadczenia znajdą swoje odzwierciedlenie w działaniach podejmowanych w ramach sieci współpracy biologów, w celu wsparcia nauczycieli biologów z naszego regionu.