bip logo facebook logo

Szkolenie „Błędy metodologiczne i niepewności pomiarowe w nauczaniu fizyki” – udana inicjatywa!

W miniony piątek, 23 maja 2025 roku, odbyło się niezwykle wartościowe szkolenie zatytułowane „Błędy metodologiczne i niepewności pomiarowe w nauczaniu fizyki”. Uczestniczki i uczestnicy mieli okazję pogłębić swoją wiedzę i umiejętności w zakresie kluczowych aspektów eksperymentu fizycznego. Omówiono najczęstsze błędy metodologiczne popełniane podczas prowadzenia doświadczeń, a także metody ich unikania. Duży nacisk położono na praktyczne aspekty analizy niepewności pomiarowych, co jest fundamentalnym elementem rzetelnego nauczania fizyki.
Szkolenie zapoczątkowały dwa krótkie wykłady. Dydaktycy fizyki w przystępny sposób przybliżyli trudne zagadnienia:
 Dr Tomasz Wietecha z Akademii Tarnowskiej szczegółowo omówił temat niepewności pomiarowych, wyjaśniając, jak prawidłowo je obliczać i interpretować. Jego wykład dostarczył nauczycielkom i nauczycielom praktycznych narzędzi do analizy wyników eksperymentów.
 Dr Piotr Kurzydło z Centrum Dydaktyki Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej UJ skupił się na błędach metodologicznych. Przedstawił różnorodne przykłady błędów popełnianych w trakcie doświadczeń fizycznych, wskazując sposoby ich identyfikacji i eliminowania.
Szkolenie zostało zorganizowane przez Jolantę Sulmę, doradczynię metodyczną z fizyki z Powiatowego Centrum Edukacji w Brzesku. Dzięki jej zaangażowaniu i profesjonalizmowi
nauczycielki i nauczyciele mieli możliwość skorzystania z tak cennego wsparcia dydaktycznego.
Dzięki połączeniu wiedzy teoretycznej z licznymi przykładami i ćwiczeniami, uczestniczki i uczestnicy mogli od razu zastosować nowo nabytą wiedzę w praktyce. Podkreślali, że poruszone zagadnienia są niezwykle istotne w codziennej pracy z uczennicami i uczniami, pomagając im zrozumieć nie tylko procesy fizyczne, ale także krytyczne myślenie i precyzję w nauce.
Jesteśmy przekonani, że wiedza i umiejętności zdobyte podczas szkolenia przyczynią się do podniesienia jakości nauczania fizyki, a także do kształtowania u uczennic i uczniów świadomości metodologicznej i analitycznej.

Dziękujemy wszystkim uczestniczkom i uczestnikom za aktywny udział i zaangażowanie!

Comments are closed.