18 października 2024 roku w Centralnym Domu Technologii w Warszawie odbyła się ogólnopolska konferencja Edukacja włączająca w polskiej szkole. Współczesne wyzwania i perspektywy na przyszłość, w której udział wzięła Pani metodyk z Powiatowego Centrum Edukacji w Brzesku — Pani Monika Satoła. To prestiżowe wydarzenie zgromadziło ekspertów, nauczycieli i praktyków, po to, aby wspólnie dyskutować nad rozwiązaniami umożliwiającymi lepsze wsparcie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE), którzy funkcjonują w szkołach.
Jednym z kluczowych tematów konferencji było to, jak współczesne szkoły mogą dostosować swoje metody pracy do rosnącej liczby uczniów ze SPE. Podkreślono konieczność zmian w organizacji
kształcenia oraz lepszej współpracy między nauczycielami, specjalistami i rodzicami. Omówiono także wyzwania w realizacji inkluzyjnego podejścia, tak aby nie ograniczało się ono wyłącznie do dokumentacji, ale było realnym wsparciem w codziennym funkcjonowaniu szkoły. Ważnym punktem programu była prezentacja platformy edukacyjnej eduSENSUS. Platforma ta oferuje bogaty zestaw materiałów edukacyjnych, które nauczyciele mogą wykorzystywać do prowadzenia specjalistycznych zajęć z uczniami ze SPE. To innowacyjne narzędzie pozwala na lepsze dopasowanie treści edukacyjnych do potrzeb uczniów, wspierając zarówno ich rozwój, jak i integrację z rówieśnikami.
Jednym z najbardziej inspirujących elementów konferencji była debata. Kto właściwie odpowiada za edukację włączającą – żeby inkluzja nie była iluzją. Eksperci-praktycy dyskutowali nad rolą szkoły, organów prowadzących i instytucji wspierających, aby inkluzja była czymś więcej niż formalnym zapisem w dokumentach. Dyskusja skoncentrowała się na konkretnych działaniach, które należy wdrożyć, aby każdy uczeń miał zapewniony pełny dostęp do edukacji i indywidualnego wsparcia. Uczestnicy mieli okazję wymienić się doświadczeniami i nawiązać nowe kontakty podczas lunchu i sesji networkingowej.
Konferencję zakończyło uroczyste wręczenie eduSensus Education Awards 2024 – prestiżowych nagród przyznawanych osobom i instytucjom szczególnie zaangażowanym w rozwój edukacji włączającej w Polsce. Pani Monika Satoła awansowała do ścisłego finału, w którym publiczność i jury głosowali na zwycięzcę kategorii. To ogromny sukces, biorąc pod uwagę, że spośród kilku tysięcy zgłoszonych nauczycieli jej działania zostały tak wysoko ocenione, dzięki czemu znalazła się w czołówce walczących o tytuł laureata.