W czwartek (4.11.2025) Powiatowe Centrum Edukacji w Brzesku gościło dyrektorów poradni, pedagogów, psychologów, nauczycieli i samorządowców z całej Małopolski. Wojewódzka konferencja „Perspektywa 3P – Partnerstwo, Profesjonalizm, Pomoc”, zorganizowana przez Wydział Edukacji Starostwa Powiatowego w Brzesku, wspólnie z Małopolskim Kuratorium Oświaty, okazała się strzałem w dziesiątkę. Frekwencyjnym i merytorycznym.
AI w służbie nauczyciela i ucznia – wyzwanie czy szansa?
W programie wspomniano o partnerstwie i profesjonalizmie, ale prawdziwym słowem dnia okazał się… „wniosek”. Zwłaszcza że do 17 listopada, do godziny 14:00, przyjmowane są zgłoszenia grantowe w ramach projektu „Perspektywa 3P dla województwa małopolskiego”. Granty finansowane z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego, mają realnie wzmocnić publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, które codziennie wspierają szkoły, nauczycieli, uczniów i rodziców. – To ważny projekt, który może realnie wesprzeć edukację – mówił podczas otwarcia Starosta Brzeski, Andrzej Potępa podkreślając, że inwestycja w edukację to najlepszy kapitał społeczny. – Edukacja to wspólna podróż, w której prócz ucznia i nauczyciela pojawiła się także sztuczna inteligencja. Powinniśmy to umiejętnie wykorzystać – wtórował mu Artur Pasek, I Małopolski Wicekurator Oświaty.
Małopolska pokazuje, że edukacja to wspólna gra
W części wykładowej dr Grzegorz Zelek (PPP Brzesko) rozłożył projekt na czynniki pierwsze. Od bodźca i przygotowania diagnozy potrzeb po budowanie nowego modelu poradnictwa. Bardziej ludzkiego, mniej biurokratycznego. Z kolei dr Sabina Pawlik (Uniwersytet Śląski) i dr hab. Piotr Majewicz (prof. UKE Kraków) opowiedzieli, jak Małopolska wdraża 3P w praktyce. Można się było dowiedzieć, jak dzięki grantom i szkoleniom powstaje sieć wsparcia, w której poradnie tworzą współpracującą sieć. A potem nastąpił kolejny mocny akcent konferencji. Agnieszka Pietryka i Justyna Ilczuk z Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie pokazały, jak Partnerstwo z pierwszego „P” działa na szkolnym korytarzu. Ich prezentacja projektu SCWEW pokazała, jak dzięki takim inicjatywom szkoły i poradnie zyskują codzienne wsparcie – merytoryczne, organizacyjne i ludzkie.
Potrzeba więcej takich spotkań
Kiedy rozpoczęła się sesja pytań, zrobiło się naprawdę gorąco. – Jak poprawnie złożyć wniosek? -Czy możemy występować wspólnie z inną poradnią? -Jak rozliczyć wyposażenie i szkolenia dla kadry? Pytania sypały się jak z rękawa. A że nie na wszystkie wątpliwości dało się odpowiedzieć od razu, część rozmów przeniosła się do kuluarów, gdzie przy poczęstunku rodziły się pomysły na współpracę. Uczestnicy nie kryli, że tego typu spotkań potrzeba więcej. Bo „Perspektywa 3P” to nie tylko pieniądze i regulaminy. To przede wszystkim nowy sposób myślenia o pomocy psychologiczno-pedagogicznej: bliski człowiekowi, sieciowy, partnerski. W końcu – jak przypomniano ze sceny słowa Korczaka – „Nie ma dzieci – są ludzie”. A ludzi, jak wiadomo, warto wspierać. najlepiej zanim skończy się nabór.














