Zawieszenie zajęć w szkołach, przedszkolach, placówkach oświatowych.
Na podstawie tzw. specustawy – specjalnej ustawy dotyczącej szczególnych rozwiązań w walce z epidemią koronawirusa zajęcia w szkołach, przedszkolach i placówkach oświatowych są zawieszone. Jest to działanie zapobiegające i profilaktyczne. Dzięki temu ograniczane są duże skupiska ludzi.
Rozporządzeniem MEN zajęcia zawieszone są na dwa tygodnie od 12 do 25 marca 2020 r.
W tym czasie uczniowie nie przychodzą do szkoły, jednak przerwa w funkcjonowaniu szkoły nie powinna oznaczać dla nich dni wolnych od nauki. Uczniowie powinni na bieżąco kontrolować dziennik elektroniczny, stronę internetową szkoły, facebooka oraz inne kanały, które na co dzień są wykorzystywane do komunikacji z nauczycielami – będą tam umieszczane materiały i wskazówki do nauki.
Jak prowadzić zajęcia z uczniami na odległość? Kluczowe informacje i praktyczne wskazówki dla nauczycieli.
Internet „zalany” jest aktualnie pomysłami na zdalne nauczanie. Platformy edukacyjne przedstawiają swój wachlarz możliwości. Wybór zależy od nauczyciela, co preferuje, jakie ma możliwości technologiczne oraz jakie zalecenia wydała dyrekcja.
Google Polska we współpracy z Kancelarią Prezesa Rady Ministrów oraz GovTech Polska udostępnia bezpłatnie placówkom edukacyjnym usługę G Suite dla Szkół i Uczelni. Umożliwia ona zdalne nauczanie, interaktywne prowadzenie lekcji, dzielenie się plikami oaz komunikację z uczniami. Szkoły mogą zarejestrować się w programie pod adresem: możliwość ta będzie dostępna za darmo do 1 lipca 2020 roku.
Dostępne platformy i narzędzia TIK, które można wykorzystywać do e-teachingu.
Ciekawe narzędzia, które mogą pomóc z alternatywną organizacją pracy i nauki w sposób zdalny zawiera artykuł
Kanały edukacyjne pomocne w nauce.
Jeśli szukasz porad skąd uczniowie mogliby uczyć się w sieci, tutaj znajdziesz przegląd edukacyjnych i naukowych kanałów na YouTube
Zestaw materiałów edukacyjnych do lekcji online z przedmiotów zawodowych.
Przygotowanie uczniów online do egzaminów zawodowych nie jest takie trudne. Wystarczy znać strony, platformy z interaktywnymi zadaniami czy kanały na YouTube, żeby zaplanować ciekawe zajęcia.
Oto kilka propozycji :
1) Arkusze egzaminacyjne: pisemne i praktyczne, odpowiedzi i zasady oceniania.
3) Kanał edukacyjny poświęcony podstawom geodezji.
Motywacja w nauczaniu zdalnym.
Pamiętajmy, że edukacja przez Internet to wybór dla uczniów bardzo zmotywowanych.
Motywacja to zarządzanie emocjami w celu zobowiązania się do podjęcia adekwatnych działań, rozpoczęcia ich i konsekwentnej realizacji.
Motywacja wpływa na wolę naszych uczniów, a wola jest podstawą wszelkich działań. Zdalne uczenie się, wymaga szczególnych technik wspierania motywacji i woli, ze względu na częste osamotnienie uczących się osób.
Ważne by uczeń miał wizję i cel np. czuł, że kontynuowanie procesu nauczania poprzez wykorzystanie narzędzi dostępnych online ma wpływ na jego rozwój i sukces edukacyjny.
CHCĘ | MOGĘ |
POWINIENEM | MUSZĘ |
Ostatnio sama złapałam się na myśli „Muszę ugotować obiad”. Za chwilę przewinęłam tę myśl w głowie i powiedziałam sobie: „Chwileczkę, ja nic nie muszę! Ja mogę i chcę ugotować obiad, bo mam gdzie to zrobić, mam produkty i mam dla kogo.”
Takie podejście zupełnie zmienia postrzeganie danej rzeczy oraz dostarcza dawki motywacji i wdzięczności, że możemy coś robić. Zatem należy wyeliminować ze swojego słownika słowa „muszę” i „powinienem” na rzecz „mogę” i „chcę”.
Uczeń nawet w trakcie zawieszenia zajęć ma możliwość uczenia się i poszerzania swojej wiedzy.
KATARZYNA ĆWIĄKAŁA